Hoeveel likes heb jij?

Social-mediaAls ondernemer is je vast wel eens gevraagd hoeveel likes en volgers je hebt op je social media accounts. Veel ondernemers meten aan de hoeveelheid volgers en likes hoeveel succes een ander heeft.

De waarde die velen hechten aan volgers en likers is in mijn ogen echter enorm overschat. De nadruk wordt veel te veel gelegd op de kwantiteit, in plaats van op de kwaliteit.

Het gaat niet om de hoeveelheid volgers en likes

Als je actief bent op social media dan is het makkelijk om jezelf te verliezen in ‘the numbers game’. Des te meer, des te beter zou je denken. Niet dus!

Het gaat niet om de hoeveelheid volgers en likes, het gaat erom of deze volgers en likes ook echt geïnteresseerd zijn in jouw content en of deze volgers en likes daardoor uiteindelijk ook zullen bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat.

Je kunt bijvoorbeeld 8000 likes op Facebook hebben, waarvan er 1000 jouw content in hun timeline zien (Facebook laat slechts aan een deel van jouw likes ook daadwerkelijk jouw content zien). Fantastisch! Je hebt 1000 mensen bereikt met jouw content.

Fout! Het bereik op zichzelf zegt nog niks. Als er van de 1000 slechts 3 het bericht liken en/of reageren, dan valt te concluderen dat het geen interessant bericht was voor jouw doelgroep.

Stel je bereikt 400 mensen, waarvan 25 mensen liken en/of reageren, dan valt te concluderen dat het bericht al een stuk interessanter is voor de doelgroep. Des te beter jouw content aansluit bij jouw volgers en likes, des te beter de kwaliteit van de relatie met jouw volgers en likes zal zijn.

Social_Media_3

Focus je op de kwaliteit van de relatie met je volgers en likes

Als je content maakt, bedenk dan altijd hoeveel waarde het levert aan je doelgroep. Het is de bedoeling dat jouw doelgroep de content niet alleen ziet, maar er ook op klikt en het ook helemaal tot het einde consumeert. Alleen dan kan je stappen gaan zetten in het opbouwen van een goede relatie met je doelgroep.

Wat heb je nou liever? Dat jouw doelgroep een bericht van jou ziet langskomen op Facebook, het bericht leest en daarna gewoon verder gaat met het scannen van zijn feed, of heb je liever dat jouw doelgroep het bericht leest, doorklikt, een eureka moment heeft en vol enthousiasme een reactie plaatst waarin ze een vriend taggen?

In een notendop: verleg je focus van de hoeveelheid volgers en likes naar jouw relatie met je volgers en likes. Focus op het winnen van de harten van jouw doelgroep zodat men zich verbonden voelt met jouw merk. Dan ga je winnen op social media!

Bel naar:
023 – 8200282