Snapchat. Interessant of niet? (Infographic)

Snapchat_LogoSnapchat is sinds zijn start in 2011 een van de favoriete social media apps voor de jongere generaties.

Vandaag de dag heeft de app maarliefst 100 miljoen actieve gebruikers, en uit onderzoek van Harvard University blijkt dat 36% van de Amerikanen in de leeftijdsgroep 18-29 een snapchat account heeft.

De app is uniek doordat de verzonden foto’s en filmpjes slechts tijdelijk (max. 10 seconden) te bekijken zijn door de ontvanger. Hierna wordt de media van de servers van snapchat verwijderd. Snapchat wordt dan ook veel gebruikt voor het delen van selfie’s, alledaagse gebeurtenissen en zelfs voor sexting.

(Online) marketeers zijn er nog niet helemaal achter hoe ze de hippe app het beste kunnen inzetten voor de grote spelers in de markt. Enkele Internationaal bekende merken delen sinds een jaar lang branded content via de ‘discover’ functie in de app.

Newscred & Column Five hebben onderzoek gedaan onder 100 snapchat gebruikers, om te achterhalen of gebruikers de app daadwerkelijk gebruiken om branded content te ontdekken.

Snapchat

Newscred & Column Five concluderen terecht dat (online) marketeers nieuwe, creatieve manieren zullen moeten ontdekken om hun branded content aan de snapchat gebruikers aan te bieden. De discover functie wordt niet veel gebruikt en snapchat zal haar app verder moeten ontwikkelen zodat deze geschikter wordt voor marketing doeleinden.

Heeft het als MKB’er dan wel zin om op snapchat te zitten?

Als kleinere vis in de markt kan snapchat zeker interessant zijn als onderdeel van je branding strategie. Je gaat niet werken met branded content, maar creëert een normaal account waarop je doelgroep je kan volgen.

Als je serieus bezig bent met online marketing dan is je branding gericht op het creëren van ‘goodwill’. Of dit nu op je blog, Facebook, Instagram of snapchat is. Elk bericht waarin je content deelt met je doelgroep, zonder daar iets voor terug te vragen, kan je zien als een kleine bouwsteen voor je goodwill.

Elke keer dat je iets van je doelgroep vraagt, of dit nu het inschrijven op je nieuwsbrief is of het aankopen van een product, brokkel je een klein stukje van je goodwill af. Het is dus van belang dat je een goede balans vindt tussen het opbouwen en afbreken van je goodwill.

We hebben nu geen fancy infographics om het te onderbouwen, maar twee voorbeelden:

Garyvee

Social Media ‘guru’ @garyvee bouwt aan zijn brand door vragen van zijn volgers te beantwoorden

Garyvee

Even later vraagt @garyvee om een andere guru te volgen. Hiermee breekt hij weer een stukje van zijn opgebouwde goodwill af in ruil voor nieuwe volgers.

Zoals je ziet geeft de content op snapchat vaak een kijkje achter de schermen van merken of influencers. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep een band kan opbouwen met het merk/het gezicht van het merk, of juist weer kennis kan maken met een nieuw product/dienst/persoon.

Om tot slot terug te komen op de vraag in de titel: is Snapchat interessant? Ja, afhankelijk van jouw doelgroep en markt. Als jongeren een deel van jouw doelgroep vertegenwoordigen, en je kunt  interessante content creëren die gerelateerd is aan jouw producten of diensten, dan is het zeker een aanrader om met snapchat te beginnen.

Bel naar:
023 – 8200282