Influencer Marketing voor het MKB

Hoe zit je influencer marketing in als MKB’er?

Influencer Marketing is in de afgelopen jaren een steeds belangrijkere tak van de sport geworden in het online marketing wereldje.

Door de ‘overload’ van reclame op zowel tv als internet zijn mensen steeds minder gevoelig voor reclame uitingen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten meer en meer hun aankoopbeslissingen baseren op mond tot mond reclame en aanbevelingen van bekende mensen.

influencers

Wat is influencer marketing?

Influencer Marketing is het promoten van producten of diensten via influencers in jouw markt. Je probeert jouw doelgroep te overtuigen door ‘influencers’ in te zetten die hoog in aanzien staan bij jouw doelgroep.

Je hebt influencers in alle soorten en maten. Je hebt natuurlijk celebrities als Lionel Messi die als influencer ingezet kunnen worden, maar ook hele kleinschalige influencers. De lokale sportschool eigenaar wordt ook gezien als expert op zijn vakgebied en kan zijn leden ook beïnvloeden in hun aankoopgedrag met betrekking tot sportartikelen.

Influencer marketing is in opkomst

Sinds de komst van social media is het voor iedereen mogelijk geworden om een following op het internet op te bouwen. Waar voorheen alleen bekende sterren een grote fanbase hadden, kan tegenwoordig zelfs ‘the girl next door’ een grote following opbouwen.

Doordat het aantal influencers enorm is toegenomen (en blijft toenemen), zijn de mogelijkheden voor bedrijven op het gebied van influencer marketing enorm verbeterd. In vrijwel elke niche zijn er nu interessante influencers te vinden en zo kan je als bedrijf dus vrijwel altijd een influencer vinden die van waarde is voor jouw dienst of product.

Wat heeft influencer marketing te bieden aan MKB’ers?

Doordat men minder gevoelig is geworden voor reclame uitingen, zijn meer mensen hun aankoopbeslissingen gaan baseren op aanbevelingen van vrienden en van anderen die zij vertrouwen.

“Wij van WC-Eend”, is een veelvoorkomend verhaal op de websites van veel bedrijven. Om dit kracht bij te zetten worden vaak referenties geplaatst van tevreden klanten. Dit helpt natuurlijk om potentiele klanten te overtuigen dat het bedrijf zijn vak verstaat, maar zal er (nog) niet toe leiden dat potentiele klanten staan te springen om zaken te doen.

Een influencer die in jouw branche bekend staat als expert, kan dit wel realiseren. Deze heeft het vertrouwen van jouw doelgroep en kan hierdoor het perspectief van de doelgroep op jouw bedrijf doen veranderen.

Hoe promoot je jouw dienst of product via influencers?
Begin met het uitzoeken welke influencers er in jouw branche actief zijn en breng deze in kaart. Voordat je hen gaat benaderen moet je jezelf afvragen wat je voorstel gaat worden. Hoe wil je de influencer gaan belonen en wat wil je daarvoor terug zien? De twee meest voorkomende vormen van beloning in influencer marketing zijn:

  • Betaling. Je betaalt de influencer een x bedrag voor het promoten van jouw producten of diensten
  • Gratis producten of diensten. Stuur de influencer gratis producten of lever hem een dienst en laat hem/haar dit met zijn volgers delen

Wat wil je vervolgens terug zien voor de beloning? Wil je dat de influencer eenmalig een product/dienst van jou promoot, of wil je dat dit doorlopend gebeurd? Als je dit helder hebt kun je informeren naar tarieven en een voorstel doen.

Voorbeelden van influencer marketing

Hieronder enkele succesvolle voorbeelden van influencer marketing

Casey Neistat – 18,000.- Hotel kamer

Casey Neistat is een bekende filmmaker en vlogger en heeft momenteel ruim 3 miljoen subscribers op zijn YouTube kanaal. Toen Casey voor de tweede keer in korte tijd verbleef in hetzelfde hotel in San Francisco, besloot het management om hem kosteloos te upgraden naar de beste kamer van het hotel. Hij was zo onder de indruk van de kamer dat hij onderstaande video maakte.

Dan Bilzerian – Dollar Beard Club

Justin Bieber – Calvin Klein #mycalvins

Justin_bieber_calvin

Justin Bieber begon in januari 2015 voor Calvin Klein met de #mycalvins campagne. Sindsdien heeft Calvin Klein aanzienlijk meer instagram volgers, maar het meest bijzondere is nog wel de hoeveelheid foto’s die op instagram geplaatst zijn met de tag #mycalvins.

Vandaag de dag (juni 2016) zijn er 386.000 foto’s geplaatst van (voornamelijk) jonge, (meestal) aantrekkelijke mannen en vrouwen die met trots hun Calvin Klein ondergoed showen. Bizar hoeveel impact deze campagne 1,5 jaar na lancering nog heeft!

We hopen dat dit artikel je heeft geïnspireerd en inzicht heeft gegeven in de mogelijkheden die influencer marketing kan bieden voor MKB’ers!

Vond je dit artikel waardevol? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief! We zullen je dan regelmatig exclusieve inzichten en tips toesturen waardoor jij jouw concurrenten een stap voor kunt blijven.

Bel naar:
023 – 8200282