Loop jij klanten mis door deze fout?

Klanten

Als er een ding is waar veel (beginnende) ondernemers moeite mee hebben dan is dat het werven van nieuwe klanten. Ook online is het een van de grootste struikelblokken: Je kunt wel 1000 bezoekers op je site krijgen, uiteindelijk heb je er niets aan als je ze niet converteert naar klanten.

In dit artikel ga ik je vertellen door welke grote fout heel veel ondernemers ontzettend veel klanten mislopen.

Ik ga je uitleggen wat jij kunt doen om deze fout te voorkomen en hoe je de basis legt voor een optimale conversie van bezoekers naar klanten.

De grote fout die veel ondernemers maken

Veel ondernemers zijn bang om echt te kiezen voor een specifieke markt en doelgroep. Ze komen dan met excuses als: “Iedereen behoort tot mijn doelgroep’’ of “iedereen is welkom bij ons’’.

Ze willen een te breed publiek aanspreken en proberen om het iedereen naar zijn zin te maken uit angst om klanten mis te lopen. Het gevolg is echter dat ze bijna niemand aanspreken.

Doordat ze zich richten op een te breed publiek en een te brede markt specialiseren ze zich nergens in. Ze vallen niet op tussen alle andere grote spelers in de markt. Op het internet geldt hetzelfde: als je een te brede markt kiest val je heel moeilijk op tussen alle grote en gevestigde namen.

Je bent een kleine vis in een grote vijver.

Het zal moeilijk zijn om zonder een groot marketingbudget op te vallen en veel bezoekers naar je site te krijgen.

Nu is het ook nog eens zo dat je met een te brede doelgroep ook te maken hebt met een (te) groot aantal verschillende problemen binnen deze doelgroep.

Het is aan jou als ondernemer om de problemen van je doelgroep op te lossen met een passend product of een passende dienst en dit wordt op deze manier wel erg moeilijk.

De bezoekers die dan alsnog op je website komen zien het volgende: Je lost een heleboel verschillende problemen een klein beetje op, in plaats van dat je een specifiek probleem echt goed oplost.

Als jij op zoek bent naar de oplossing van je probleem dan zou jij toch ook veel liever door een expert op dat gebied geholpen willen worden, en niet door iemand die van alles een beetje verstand heeft?

Hoe voorkom jij deze fout?

ExpertHet voorkomen van deze fout is eigenlijk heel erg simpel.

Specialiseer je op een klein onderdeel binnen je markt en zorg ervoor dat je echt een expert op dit gebied wordt.

Zo een kleiner en specifiek onderdeel binnen een markt wordt ook wel een niche genoemd.

Spreek een kleine groep mensen aan met een speciaal probleem.

Het is veel makkelijker om in te spelen op de behoeften van een specifieke groep mensen met een specifiek probleem.

Probeer dus zo specifiek mogelijk een doelgroep aan te spreken. Als je direct met je specifieke doelgroep praat, kan je beter een band opbouwen en inspelen op hun behoeftes.

Iedere markt bestaat uit niches en iedere niche bestaat weer uit nog kleinere niches die ook wel microniches worden genoemd. Door zo specifiek mogelijk een niche of microniche te kiezen kan je in super specifieke behoeften voorzien.

Je kunt als ondernemer er bijvoorbeeld voor kiezen om te gaan opereren op de markt voor dating. Dan is je doelgroep ontzettend breed. Dit kunnen zowel mannen als vrouwen zijn van elke leeftijd, achtergrond, opleidingsniveau etc.

Als je dan een niche gaat uitzoeken zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor dating voor gescheiden vrouwen. Je kunt hier weer een microniche voor uitzoeken.

Je zou als ondernemer een datingbureau op kunnen zetten dat gericht is op gescheiden vrouwen met een hoge opleiding/succesvolle carrière.

Zo zijn we van een brede markt naar een specifieke markt gegaan en een hele specifieke doelgroep, met weer hele specifieke problemen. Nu is het aan jou als ondernemer om in te spelen op deze specifieke problemen.

Je weet precies waar het probleem van je doelgroep ligt en wat ze willen. Hierdoor kan je veel makkelijker een band met je doelgroep opbouwen.

Omdat je zo goed weet wat je doelgroep wilt kan je ook heel makkelijk een product of dienst aan ze verkopen.

Het kiezen van een specifieke markt (niche) en doelgroep is dus iets wat essentieel is voor jouw succes als ondernemer. Mocht je nog niet duidelijk voor jezelf hebben wie jouw doelgroep is dan moet je hier gelijk mee aan de slag gaan!

Bel naar:
023 – 8200282