5 tips voor succesvolle mailings

E-mail Marketing

Als online marketeer is e-mail marketing een van mijn favoriete marketing instrumenten. Ik kan op een goede manier communiceren met mijn doelgroep en daarnaast is het een goed kanaal om leads mee te genereren en klanten te binden.

Ik ben ervan overtuigd dat elk bedrijf met een website gebruik moet maken van e-mail marketing. E-mail marketing is essentieel in een goede online marketingstrategie en in mijn ogen is het dan ook een zonde om e-mail niet in te zetten voor marketing doeleinden. Als ondernemer laat je dan echt een enorme kans liggen.

Wanneer je e-mail marketing inzet voor je bedrijf, wil je hier natuurlijk een hoge conversie mee behalen. Je doet dus ook aan conversie optimalisatie bij het verzenden van je mailings. Het doel van je e-mail kan van alles zijn:

  • Nieuwe klanten krijgen
  • Je huidige klanten vasthouden
  • Meer verkopen aan je huidige klanten

Om ervoor te zorgen dat je een hoge conversie behaalt met je mails, moeten je lezers eerst je mails openen, en daarna moeten ze doorklikken.

E-mail marketeers zijn dan ook geobsedeerd door de openingspercentages en doorklikpercentages van hun mailings omdat het verbeteren van deze percentages meer kans geeft op een hogere conversie.

Maar wat is er nu belangrijk voor succesvolle e-mail marketing? Hoe stel je die perfecte e-mail op? Wanneer zijn je lezers eerder bereid om een mail te openen en daadwerkelijk door te klikken? Het komt voornamelijk neer op goede copywriting!

Hieronder staan 5 tips die je helpen bij het schrijven van succesvolle mails:

1. Het onderwerp

Het eerste wat de ontvanger van je mail ziet voordat hij de e-mail opent is het onderwerp en hij zal onder andere op basis hiervan bepalen of hij je mail opent. Door het onderwerp te optimaliseren trek je meer de aandacht van de ontvanger en het zal hem meer overtuigen om de mail te openen.

Het onderwerp van je mail moet relevant zijn voor je lezers. Het is dus van belang om te weten waar de zorgen en problemen van je doelgroep liggen en hier op in te spelen met een onderwerp dat er op aansluit.

Uit onderzoek blijkt dat 40% van je ontvangers je mail bij de spam plaatsen als die niet relevant is. Daarnaast geven unsubscribers heel vaak aan dat het ontvangen van niet relevante mails de reden is voor hun uitschrijving. Door niet relevante mails te versturen kan je dus subscribers kwijtraken en dit is natuurlijk het laatste wat je wilt.

Door een onderwerp te verzinnen waarbij je een probleem van je doelgroep noemt en het voor ze oplost, kan je de ontvanger echt boeien en zal hij benieuwd zijn hoe jij hem kan helpen met het oplossen van zijn probleem.

onderwerpDoor een persoonlijk onderwerp kan je er ook voor zorgen dat de ontvanger sneller je mail opent.

Een persoonlijke mail is opvallender dan een massamail.

Voeg de naam van de ontvanger toe aan het onderwerp en hij zal sneller geneigd zijn je mail te openen omdat deze persoonlijk naar hem verstuurd lijkt te zijn.

Ten slotte is het belangrijk om actiegerichte onderwerpen te gebruiken waarin je duidelijk bent over de inhoud van de mail, bijvoorbeeld: “meld je aan voor dit seminar’’, “Ontvang je gratis e-book”, etc.

2. De afzender

De naam van de afzender is naast het onderwerp ook een van de eerste dingen die de ontvanger van je mail ziet. Het is de bedoeling dat de naam van de afzender vertrouwd raakt voor de ontvangers van je mails. Door altijd dezelfde naam te gebruiken als afzender kan je dat vertrouwen goed opbouwen en daarnaast maakt het je mails makkelijker herkenbaar voor de ontvangers.

Het is belangrijk om zo persoonlijk mogelijk over te komen. Stuur je mails dus altijd met je eigen naam en onderteken je mail daar op het einde ook altijd mee. Hierdoor komt de mail heel persoonlijk en vriendelijk over  en het versterkt het idee dat je mail van een echt mens komt in plaats van een e-mail marketing machine.

Je kan ook verschillende afzenders testen om te kijken met welke afzender je het meeste resultaat behaalt. Dit kan je doen door te A/B testen, waarbij je 2, op de afzender na, identieke mails verstuurt naar je doelgroep.

3. De body tekst

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je mails kort en overtuigend zijn. Je moet het taalgebruik, de toon en het uiterlijk van je mail afstemmen op je doelgroep. Op die manier “connect” je echt met de ontvanger en vergroot je de kans dat die doorklikt en converteert tot een lead.

De eerste en meest belangrijke stap voor een goede body tekst is dat je ervoor moet zorgen dat je in de tekst goed duidelijk maakt wat je wilt dat de ontvanger doet, en waarom hij dit moet doen. Maak gebruik van korte en overtuigende taal en zorg ervoor dat de tekst to the point is.

Zorg ervoor dat je gebruik maakt van korte paragrafen en bullet points om de tekst er goed uit te laten zien, op die manier voorkom je dat je ontvanger overweldigd wordt door een grote lap tekst en om die reden afhaakt.

4. De call-to-action

De call-to-action (oproep tot actie) is een van de belangrijkste onderdelen van je e-mail marketing, want je wilt natuurlijk dat je lezers doorklikken en converteren. Het hebben van meer succes met je mailings is ten slotte de reden waarom jij je mails optimaliseert.

Het is belangrijk dat je kiest voor één duidelijke call-to-action in je mail. Op die manier kan er geen misverstand bestaan over wat jij wilt van je lezers. Bedenk dus bij het opstellen van je mail wat je de belangrijkste actie vindt die je lezers moeten ondernemen.

Je kan gebruik maken van een link of van een button, maar het belangrijkste is dat je call-to-action duidelijk zichtbaar is en goed opvalt ten opzichte van de rest van je mail. Je gehele mail moet op je call-to-action gericht zijn, dus het is belangrijk dat deze in het oog springt bij je lezer!

Door je call-to-action boven de “vouw” van je mail te plaatsen zorg je ervoor dat de lezer dit gelijk ziet en niet naar beneden hoeft te scrollen.

Je moet ervoor zorgen dat het taalgebruik in je call-to-action ook daadwerkelijk actiegericht, vriendelijk, urgent en duidelijk is. Enkele voorbeelden zijn:

  • Meld je aan!
  • Download!
  • Doe nu mee!
  • Registreer je vandaag!

Ten slotte is het slim om meerdere keren je call-to-action door je mail te plaatsen en deze te laten verwijzen naar dezelfde landingspagina. Hierdoor geef je je lezers meer mogelijkheden om op je call-to-action te klikken en zo vergroot je de kans dat je lezers dat ook zullen doen.

call-to-action

5. Mobiele optimalisatie

Heel veel mensen bekijken tegenwoordig hun e-mail op hun mobiele telefoon. Het zal me niets verbazen als ook jij regelmatig je e-mail bekijkt op je mobiele telefoon. Een van de problemen waar je dan mee te maken kan krijgen is dat je mail niet goed leesbaar is doordat hij te klein of te groot is.

Je wilt natuurlijk niet dat de lezers van jouw mails hier last van hebben en daarom is het belangrijk dat je mails op elk apparaat goed leesbaar zijn.

Zorg ervoor dat je mails zich aan elk apparaat aanpassen door gebruik te maken van speciale mobiel geoptimaliseerde mailtemplates. Op die manier zijn je mails optimaal leesbaar voor mobiele gebruikers en zo loop je geen potentiële leads mis omdat ze op een bepaald apparaat je mail lezen.

Het verzenden van goede mailings is een belangrijk onderdeel van een goede online marketing strategie. Veel bedrijven hebben echter geen flauw idee hoe ze succesvolle mailings moeten schrijven, maar in feite blijkt dat e-mail marketing helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Zolang je weet op wat voor punten je moet letten en hoe je deze punten kan optimaliseren, ben je goed op weg om je openingspercentages, doorklikpercentages en conversiepercentages snel te verhogen.

Bel naar:
023 – 8200282