Meer inkomsten met je website door landingspagina’s

Het werven van klanten via je website is iets waar veel ondernemers tegen aanlopen. Je kunt op veel verschillende manieren bezoekers binnen halen, maar het gaat er uiteindelijk ook om dat die bezoekers klant bij jou worden.

Landingspagina’s zijn essentieel als je zoveel mogelijk bezoekers van je website wilt omzetten in klanten. Als je website over goede landingspagina’s beschikt kan dit zorgen voor een flinke toename van de inkomsten van je website.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website waar de bezoekers gevraagd worden om een specifieke actie te ondernemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte, het kopen van een product of het achterlaten van een e-mail adres.

De bezoekers kunnen op verschillende manieren op je pagina terecht komen:

  • Via gratis (organische) zoekresultaten van een zoekmachine
  • Via een zoekmachine marketing campagne (zoals Google Adwords)
  • Via een link in een e-mail
  • Via een banner op een partner site
  • Via een link in je blog of aan de zijkant van je website

Elke pagina op je website is dus een pagina waarop je bezoekers kunnen landen, en bij elke pagina komt de bezoeker op die pagina terecht met een specifiek doel. Een goede landingspagina is gericht op dat specifieke doel en zorgt ervoor dat de bezoeker direct vindt wat hij zoekt.

Waarom moet ik landingspagina’s gebruiken?

Het simpele antwoord hierop is dat landingspagina’s helpen om je conversiepercentage te verhogen. Dit komt omdat landingspagina’s gefocust zijn op één specifiek doel dat overeen komt met het doel van de bezoekers van die pagina.

Bijvoorbeeld:

Een bezoeker zoekt op online marketing diensten en hij landt op onze homepage. Hij ziet hier een algemene pagina die deels overeenkomt met zijn doel. Als de bezoeker op de online marketing pagina landt ziet hij een pagina die helemaal overeen komt met zijn doel waar hij direct kan vinden wat hij zoekt.

Wanneer moet ik landingspagina’s gebruiken?

Je zou een landingspagina moeten gebruiken voor al je afzonderlijke diensten, productgroepen en aanbiedingen. Op die manier heb je voor elke dienst, productgroep of aanbieding een pagina die overeen komt met het doel van je bezoeker en daardoor goed converteert. Het gebruik van landingspagina’s is essentieel voor een goede online marketing strategie.

Vooral bij online advertising is het belangrijk dat je een goede landingspagina gebruikt bij je advertentie. Als je een specifieke advertentie koppelt aan een specifieke landingspagina zorg je ervoor dat de bezoeker gelijk vindt wat hij zoekt.

Bij online advertising betaal je per klik en kost iedere bezoeker op je site je dus geld. Door de specifieke landingspagina is je conversiepercentage hoger, wat inhoudt dat je meer bezoekers omzet in klanten. Hierdoor haal je met hetzelfde budget meer rendement uit je zoekmachine marketing campagnes!

Bij e-mail marketing is het ook belangrijk om goed gebruik te maken van landingspagina’s. Je linkt vanuit je mail naar je landingspagina om ervoor te zorgen dat je ontvangers een bepaalde actie ondernemen op deze pagina. In je mail ben je specifiek over het doel van je mail en je landingspagina sluit aan bij dit doel.

Waaraan voldoet een goede landingspagina?

Een goede landingspagina zorgt ervoor dat de bezoeker gelijk vindt wat hij zoekt. Het is daarom belangrijk dat je rekening houdt met de manier waarop de bezoeker op je landingspagina landt. Zorg ervoor dat de teksten van je online advertenties en e-mails overeen komen met de tekst op je landingspagina.

Een voorbeeld van een slechte koppeling tussen advertentie en landingspagina

Advertentie: 50% korting op alle zonnebrillen van Ray Ban

Landingspagina: Welkom bij zonnebrillenwinkel X

Een voorbeeld van een goede koppeling tussen advertentie en landingspagina

Advertentie: 50% korting op alle zonnebrillen van Ray Ban

Landingspagina: 50 % korting op alle zonnebrillen van Ray Ban bij zonnebrillenwinkel X

Laat daarnaast de visuele elementen op je landingspagina overeen stemmen met visuele elementen van bijvoorbeeld je banners of e-mails. Zo zorg je ervoor dat de bezoeker direct het gevoel krijgt dat hij op de juiste pagina terecht is gekomen.

landingspagina-grappigLeid de bezoeker zo min mogelijk af met links naar andere delen van je website. De bezoeker komt met een specifiek doel op je landingspagina en het laatste wat je wilt is hem afleiden van dit doel.

Je kunt eventueel aan het einde van de landingspagina enkele links plaatsen naar andere relevante pagina’s.

Je landingspagina moet een duidelijk doel hebben, dus zorg voor één duidelijke call to action knop waarmee je doel met geen mogelijkheid te missen is voor de bezoeker.

Je hele landingspagina moet naar dit doel toewerken zodat je bezoeker altijd uitkomt bij je call to action. Omdat je call to action het uiteindelijke doel van je landingspagina weergeeft is het belangrijk dat je deze boven de vouw van je website weergeeft zodat deze direct zichtbaar is voor de bezoeker.

Meer inkomsten met je website

Als jij meer leads, klanten en omzet wilt binnenhalen met je website, is het dus van groot belang dat je jouw website voorziet van goede landingspagina’s die de conversie van je website verhogen. Aan de hand van deze blogpost kan je al goed aan de slag met het opzetten of optimaliseren van je landingspagina’s!

Bel naar:
023 – 8200282