4 grote veranderingen in Google Adwords – Alles wat je moet weten

Adwords LogoNet zoals in de voorgaande jaren heeft Google de lente gebruikt om enkele grote wijzigingen door te voeren in hun advertentieplatform Adwords.

In de afgelopen jaren waren deze wijzigingen vooral gericht op het verbeteren van de advertentie-mogelijkheden voor mobiele bezoekers. Ook dit jaar staan de wijzigingen grotendeels in het teken van de mobiele website bezoekers.

Op maandag 24 mei vond het Google Performance Summit plaats. Tijdens dit event heeft Google ons inzicht gegeven in de wijzigingen die  in de (nabije) toekomst zullen plaatsvinden.

In deze blogpost gaan wij met je delen hoe jij Google Adwords ook in de toekomst met succes kunt inzetten voor jouw business.

1. Uitgebreide tekstadvertenties met dubbele headlines en meer leestekens

Google heeft vorige maand de weergave van tekst-advertenties veranderd, zodat deze beter mengen met de organische zoekresultaten. Dat is echter niet de enige grote verandering aan tekst-advertenties.

Met nieuwe, uitgebreidere, tekst-advertenties wil Google een hogere CTR voor de advertenties gaan realiseren. Men gaat de huidige headline van 25 leestekens vervangen door regels van elk 30 leestekens. Tijdens testen van Google is gebleken dat hierdoor de CTR met maarliefst 25% toenam.

Uitgebreide tekst-advertenties

Hierboven zie je de verschillen tussen de oude en de nieuwe tekst-advertenties op zowel mobieltjes als op desktops.

Naast een betere CTR (en dus meer klikken), verwacht Google dat de dubbele headlines zullen zorgen voor duidelijkere advertenties en daardoor ook verkeer van een betere kwaliteit.

Daarnaast gaat Google ook nog de hoeveelheid leestekens voor de omschrijving-regels aanpassen. Op dit moment kan je een omschrijving van twee keer 35 leestekens opgeven. Dit gaat veranderen naar 1 regel van 80 leestekens.

2. Nieuwe lokale advertenties in Google Maps

Google kondigde vorige maand al aan dat het vanaf heden ook advertenties zou gaan weergeven in Google Maps. De ‘lokale advertenties’ zijn nu nog slechts zichtbaar in de android app, maar zullen later in het jaar ook uitgebreid worden naar de IOS app en de desktop versie van Google Maps.

In de nieuwe advertenties zullen logo’s van bedrijven en hun aanbiedingen verschijnen op de kaart zelf en in de zoekresultaten, als je gebruik maakt van de zoekfunctie.

Daarnaast past Google de opzet van bedrijfspagina’s aan. Er veranderen 2 dingen:

  1. Lokale bedrijven kunnen een huidige actie of aanbieding highlighten op hun pagina
  2. Gebruikers kunnen het assortiment van een lokaal bedrijf bekijken

De bovenstaande veranderingen zijn erg gunstig voor lokale bedrijven en zorgen ervoor dat deze kunnen profiteren van een beter advertentie bereik.

3. Nieuwe responsive display advertenties

Binnenkort kan je met de nieuwe Google responsive display advertenties aan de slag. Deze advertenties kan je binnenkort simpel opzetten door een link, een headline en een afbeelding op te geven. Google maakt er dan een responsive display ad van voor je.

Responsive display ads

Deze advertenties zullen zich aanpassen aan de content die op de website staat. Zeker als je gebruik maakt van het Google Display Network gaat dit je veel tijd schelen. Op dit moment moet je nog voor elk formaat (leaderboard, skyscraper, horizontaal & verticaal) een aparte advertentie aanmaken.

4. Betere data over ‘in-store’ conversies

Adverteer je op Adwords voor een lokale winkel met het doel dat jouw publiek bij jou de winkel binnen stapt? Op dit moment kan je niet exact weten hoeveel van je Adwords bezoekers, daadwerkelijk bij jou naar binnen stapt. Daar gaat verandering in komen! Adwords gaat meer en meer lokale bedrijven helpen om de in-store conversies te meten.

Het merendeel van de aankopen gebeurt nog steeds offline, dus het is erg belangrijk dat Google het mogelijk maakt om deze offline aankopen te tracken. De technologie is niet nieuw, maar dat maakt het niet minder belangrijk.

Google kijkt naar de locatie geschiedenis van je telefoon om te bepalen of je na het aanklikken van een advertentie ook in de winkel bent geweest.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in Google Adwords?

Als je op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen in Google Adwords, meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief. We sturen je alle ins- en outs over Google Adwords (en andere online marketing nieuwtjes) zodat jij altijd voor kan lopen op je concurrenten.

Bel naar:
023 – 8200282